wtorek, 4 lipca 2017

Zapisane w wodzie - Paula Hawkins

Ciało Nel Abbott zostaje wyłowione z zakola rzeki, zwanego Topieliskiem. Jej siostra Jules musi wrócić do rodzinnego miasteczka, aby zaopiekować się nastoletnią siostrzenicą. Powrót do miejsca, w którym żyła wcześniej niesie za sobą nie tylko lęk i niechęć, lecz przede wszystkim wielki strach. Bo Jules doskonale wie, że jej siostra nigdy nie popełniłaby samobójstwa. Nie w taki sposób i nie w tym miejscu...



Zawsze gdy czytam recenzje, w których blogerzy zrównują Paulę Hawkins z ziemią, zastanawiam się czy ja czytam te same książki co inni. Po "Dziewczynę z pociągu" sięgnęłam z ciekawości o co tyle hałasu i byłam z tej lektury całkiem zadowolona. Nie był to thriller najwyższych lotów a zakończenie było dość przewidywalne, jednak w ostateczności byłam pozytywnie zaskoczona i książka dostała ode mnie sześć gwiazdek na lubimyczytac.pl. Nie mogłam więc nigdy zrozumieć opinii, że Hawkins jest najnudniejszą pisarką ostatnich czasów. Sama czytałam mnóstwo gorszych książek. Byłam bardzo ciekawa co tym razem wymyśliła autorka i czy "Zapisane w wodzie" będzie ciekawsza od poprzedniczki. Czy taka była?

Na samym początku muszę wspomnieć, że książka jest bardzo specyficzna. Podczas czytania można odczuć pewnego rodzaju niepokój i lęk bo historia zaprezentowana przez Hawkins jest pełna tajemnic, mroku i niewyjaśnionych morderstw sprzed lat. Topielisko, czyli miejsce wokół którego skupia się główny wątek książki jest przerażające i budzące w czytelniku strach. Dla mnie klimat tej książki to ogromna zaleta, jednak dla wielu z was, w zależności od waszych upodobań, może okazać się on wadą. Nie jest to lektura cechująca się wartką akcją. Autorka skupia się bardziej na psychice bohaterów, ich motywacjach i wewnętrznych rozterkach. Bardzo podobało mi się, że autorka zapoznała nas z przeszłością bohaterów i ukazała sposób, w jaki wpływała ona na ich decyzje.

"Kłopotliwe kobiety biorą czasem sprawy w swoje ręce."

Autorka zastosowała bardzo ciekawy rodzaj narracji w rozdziałach dotyczących Jules - kobieta zwraca się w nich bezpośrednio do swojej zmarłej siostry, zadaje jej pytania, próbuje rozwiązać pewne kwestie, które nie dają jej spokoju. Dzięki temu można zobaczyć jak zmieniają się uczucia bohaterki w stosunku do siostry, gdy na jaw wychodzą kolejne, nieznane dotąd fakty. Jest to jeden z największych plusów tej książki.


Natomiast jeśli chodzi o bohaterów to tutaj moja opinia nie jest jednoznaczna. Mam wrażenie, że Hawkins ma talent do tworzenia totalnie antypatycznych postaci. W przypadku obu książek autorki nie polubiłam ani jednego bohatera, wszyscy są dla mnie albo obojętni, albo wzbudzają we mnie irytację. Natomiast dobrym pomysłem było ukazanie fabuły z perspektywy wielu osób. Na początku stanowiło to dla mnie niemały problem bo zupełnie nie mogłam się odnaleźć, jednak w ostateczności okazało się to świetnym zabiegiem, dzięki któremu można poznać różne punkty widzenia.

"Obserwowanie kogoś pogrążonego w bólu to straszna rzecz. 

To naruszenie, brutalne pogwałcenie prywatności. A jednak to robimy bo musimy, 

cały czas, trzeba tylko nauczyć się z tym sobie radzić."

Nie wiem czy jestem osobą mało domyślną, czy to Hawkins tak świetnie mnie zmyliła ale nie przewidziałam takiego zakończenia. Na mojej liście podejrzanych pojawiał się niemal każdy bohater, a zakończenie książki i tak mnie zaskoczyło. W "Dziewczynie z pociągu" domyśleć się mordercy było o wiele łatwiej. Tutaj autorka wprowadziła o wiele więcej postaci, przez co rozwiązanie zagadki wcale nie jest takie oczywiste i, jak już wcześniej wspominałam, uważam, że zakończenie jest bardzo ciekawe i satysfakcjonujące.

Nawet jeśli czuliście się rozczarowani poprzednią książką Hawkins, to uwierzcie mi - jej druga pozycja trzyma o wiele wyższy poziom. Myślę, że warto dać autorce drugą szansę, szczególnie, że jej styl i sposób konstruowania fabuły zmieniły się na lepsze. Jej książkom wciąż brakuje sporo do ideału, jednak Paula Hawkins robi bardzo duży progres i mam nadzieję, że z każdą następną książką ludzie zaczną się do niej przekonywać.


Tytuł oryginału: Into The Water | Autor: Paula Hawkins | Liczba stron: 368 | 
Wydawnictwo: Świat Książki | Data wydania: 10 maja 2017



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz